TEMAT KOMPLEKSOWY W TYM TYGODNIU TO:  Jestem przyjacielem przyrody

Cele:

-Dziecko:  z uwagą słucha opowiadania i odpowiada na pytania, wymienia sposoby oszczędzania wody,  wypowiada się na temat środowiska przyrodniczego,  obserwuje najbliższe środowisko wokół domu.

  1. Dzisiaj rozmawiamy  z dziećmi na temat opowiadania  Jak dbać o przyrodę? – dzieci słuchają  opowiadania czytanego przez rodziców -Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!

    Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok. – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę. – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran. – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję. – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby. – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

    Rodzic zadaje pytania: − W jaki sposób Ada myła zęby? − Dlaczego należy oszczędzać wodę?

    1. Recykling– trudne słowo- Wytłumaczenie słowa po wysłuchaniu piosenki. Cele: Dziecko: słucha uważnie piosenki, opowiada rodzicom o czym jest ta piosenka?  − Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię- zapoznaje się z pojęciem recykling, próbuje wytłumaczyć na czym polega recykling; wie, że ponowne wykorzystanie i przetworzenie odpadów nazywane jest recyklingiem;

    Zadanie dla dzieci: Posłuchaj piosenki ZoZiŚwiat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci- poniżej link do piosenki). Opisz  rodzicowi o czym jest ta piosenka oraz jaki jest nastrój piosenki. Czy jest wesoła czy smutna? Spróbuj wytłumaczyć co oznacza słowo recykling, na czym polega? Odpowiedz na pytanie Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię?

    https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Kategorie: Wydarzenia