TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

  1. Kolorowe liście: 05.10.- 09.10.2020
  2. Jesień dary niesie: 12.10.- 16.10.2020
  3. W jesiennym ogrodzie: 19.10.- 23.10.2020
  4. My i nasze emocje: 26.10.- 30.10.2020

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią, potrafi rozróżnić i nazwać kolory : żółty, czerwony, brązowy, zielony, potrafi wysłuchać w skupieniu wiersz, czeka na swoją kolej podczas odpowiedzi;
  • potrafi samodzielnie zaplanować swoją pracę i stworzyć kompozycję płaską z wybranych liści;
  • dostrzega różnicę w wyglądzie liści, potrafi posegregować liście ze wzglądu na kształt i kolor, przelicza w zakresie 3;
  • porusza się prawidłowo na czworakach, starannie wykonuje polecenia, uważnie słucha poleceń nauczyciela;
  • potrafi zaśpiewać piosenkę z nauczycielem, potrafi zagrać na grzechotce w rytm refrenu, dostrzega zmianę tempa i rytmu utworu;
  • potrafi powtórzyć za nauczycielem wiersz, potrafi wymienić sposoby wykorzystania kasztanów, podaje pomysły na wykorzystanie kasztanów;
  • potrafi opisać wygląd ślimaka, potrafi zaplanować pracę potrafi określić położenie kasztana względem siebie przestrzenną z wykorzystaniem ślimaka;
  • rozumie i używa określenia: na pod, obok;
  • kształtuje gibkość, płynność ruchów, rozwija zmysł równowagi próbując stać na kilka sekund na jednej nodze;
  • potrafi powtórzyć za nauczycielem prosty układ taneczny, określa nastrój piosenki;
  • słucha uważnie opowiadania, zapamiętuje kilka nazw warzyw, próbuje nowe smaki, wie, że jedzenie warzyw ma pozytywny wpływ na zdrowie człowieka;
  • uważnie słucha poleceń i wykonuje je, współdziała z innymi w osiągnięciu  wspólnego celu, określa funkcję domowych: mikser, lodówka, piekarnik;
  • dostrzega powtarzające się elementy i rytmicznie układa krótkie szeregi wg zaprezentowanego wzoru;
  • potrafi przejść przez obręcz ustawioną pionowo;
  • potrafi maszerować po sali w rytm piosenki, potrafi zatańczyć w kółeczku w rytm refrenu;
  • potrafi nazwać różne stany emocjonalne, nazwać własne potrzeby, akceptować potrzeby innych, a także skupić uwagę na osobie mówiącej do niego;
  • zna schemat budowy twarzy, potrafi określić w jakim jest nastroju i dobrać do niego odpowiednie piktogramy, potrafi posługiwać się klejem;
  • potrafi dostrzec i różnicować kształty, potrafi nazwać koło;
  • potrafi nazwać i porównać wielkości: duże, większe, małe, mniejsze, potrafi ułożyć koła od najmniejszego do największego i odwrotnie;
  • potrafi wskazać, gdzie w sali znajdują się koła;
  • potrafi chwycić woreczek prawą lub lewą stopą i unieść go w górę;
  • przestrzega umów dotyczących bezpieczeństwa podczas ćwiczeń;
  • potrafi wysłuchać w skupieniu fragment utworu muzyki klasycznej;
  • potrafi wyrazić swoje emocje za pomocą ruchu;
  • reaguje ruchem na zmianę nastroju w utworze.

 

Wiersz do nauki: „Zbieramy kasztany” W. Broniewski

Zbieramy kasztany,

robimy w nich dziurki,

a wtedy je można 

nawlekać na sznurki.

Tak robi się lejce,

naszyjnik z korali.

Kasztany, kasztany

będziemy zbierali.

 

Piosenka do nauki: „Ola i liście” B. Pliszka

Poszła Ola na spacerek, 

na słoneczko, na wiaterek.

A tu lecą jej na głowę /

liście złote i brązowe. / bis

Myśli Ola liści tyle,

bukiet zrobię z nich za chwilę,

la, la, la, la, la, la, la, la /

la, la, la, la, la, la, la, la. / bis