ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC PEŹDZIERNIK 2020 DLA GRUPY „BIEDRONEK” – 4-LATKI

TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Idzie jesień przez ogród i sad
2. Chodzi listonosz tu i tam
3. Mali strażnicy przyrody – przygotowania zwierząt do zimy
4. Co z czego otrzymujemy

CELE OPERACYJNE:
• słucha uważnie opowiadań, wypowiada się na ich temat
• rozpoznaje i opisuje wygląd owoców, nazywa gatunki drzew rosnących w sadzie
• wie, co to jest sad
• akceptuje mycie owoców i warzyw przed spożyciem
• koncentruje uwagę na wykonaniu zadania
• uczestniczy w zabawach kształtujących postawę
• uczestniczy w zabawach na czworakach
• śpiewa piosenkę Jesień w sadzie i w ogrodzie
• uczestniczy w zabawach ruchowych i ze śpiewem
• wykleja kontury jabłka plasteliną, rozciera ją palcami
• kreśli wzór graficzny wypowiadając rytmicznie wierszyk
• określenie położenia przedmiotów w przestrzeni: za mną, przede mną, do przodu, do tyłu
• oddziela warzywa od owoców; segreguje do koszy
• wykonuje ćwiczenia rozwijające aparat fonacyjny
• reaguje odpowiednim ruchem na zmianę akompaniamentu
• rysuje kredkami pastelowymi warzywa i koloruje
• wie, kto to jest listonosz i czym się zajmuje
• poprawnie dobiera obrazek do usłyszanego wyrazu
• uważnie słucha poleceń N. i poprawnie je wykonuje
• poznaje możliwości swojego ciała
• uczestniczy w formie ustawienia: koło
• rysuje kredkami wodnymi obrazek dla rodziców
• gra na instrumentach perkusyjnych: kołatka, drewienka
• interpretuje ruchem piosenkę Chodzi listonosz
• wymienia etapy drogi listu od nadawcy do odbiorcy
• wie, co to jest adres pocztowy
• zna swoje imię i nazwisko oraz najbliższej rodziny
• wie, jak wygląda skrzynka pocztowa
• potrafi wysłać list
• zachowuje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach podczas wycieczki
• przelicza w zakresie pięciu
• potrafi posegregować listy wg kodu
• integruje się z rówieśnikami w czasie zabaw przy muzyce
• porusza się w kole wiązanym
• tworzy pracę przestrzenną skrzynka na listy; współdziała w grupie podczas wykonywania pracy
• stosuje technikę plastyczną: stemplowanie
• wymienia zwierzęta, które zapadają w sen zimowy: jeż, niedźwiedź, żaba
• wypowiada się nt wyglądu wiewiórki, poznaje jej przysmaki
• koloruje wiewiórkę pastelami, wykleja jej ogon z liści
• uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych
• maszeruje w rytmie wystukiwanym na tamburynie
• zbiera liście w ogrodzie, przygotowuje domek dla jeża
• recytuje wiersz Wiewióreczka B. Formy
• uczestniczy w zabawach paluszkowych
• omawia sposób przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
• odtwarza rytm podany przez nauczyciela
• stempluje klockiem maczanym w farbie
• odbija liście w masie porcelanowej
• opowiada historię powstania wełny
• wymienia części garderoby wykonane z wełny
• uczestniczy w zabawach na czworakach
• uczestniczy w formie ustawienia: rozsypka
• wykonuje układ ruchowy do piosenki Szalona krowa wg M. Z. Tomaszewskiej
• wie, jak powstaje cukier
• przezwycięża uprzedzenia do niektórych potraw, próbuje nowych potraw
• potrafi upiec z pomocą nauczyciela ciasteczka
• wymienia produkty, które zrobione są z mleka
• orientuje się w kierunkach: strona lewa, strona prawa
• maszeruje po okręgu
• zna bębenek i swobodnie gra na nim dłonią
• rozpoznaje dźwięki z otoczenia
• wykleja kontury owieczki wełną
• uczy się wierszyków i wykonuje zadania Metodą Dobrego Startu (karta 1 i 2) wg M. Bogdanowicz Od wierszyka do rysunku
• 06.10.2020 – Dzień Jabłka

PIOSENKA DO NAUKI NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
„Jesień w sadzie i ogrodzie”
I. Już na drzewach w sadzie
    i grządkach w ogrodzie
    dojrzały przysmaki,
    które jemy co dzień.

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
         złota dynia, jabłka, śliwka i dojrzała gruszka.

II. Pójdziemy z koszami,
    każdy coś przyniesie.
    Czy już wszyscy wiecie,
    co nam dała jesień?

Ref. Bakłażany, …

WIERSZ DO NAUKI NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
Wiewiórka” Bożena Forma

Wiewióreczko, wiewióreczko
ja orzeszka mam.
Zaraz chętnie wiewióreczko
orzeszka ci dam.

Wiewióreczko, wiewióreczko
weź orzeszków sześć,
będziesz mogła w swojej dziupli
te orzeszki zjeść.