ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2020
DLA GRUPY „BIEDRONEK” – 4-LATKI

TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Muzyka wokół nas
2. Urządzenia elektryczne
3. Idzie zima
4. Idą świętą
5. Sylwestrowy bal

CELE OPERACYJNE:
• rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne
• zna tradycje i obrzędy ludowe związane z andrzejkami
• podnosi piłkę i inne przedmioty; rzuca i łapie piłkę
• uczestniczy w zabawach z elementem: rzutu
• w skupieniu słucha muzyki poważnej
• maluje palcem na kartce w rytm muzyki
• aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych
• wywołuje dźwięki, manipulując różnymi przedmiotami i papierem
• śpiewa piosenkę i tańczy taniec Grozik
• wypowiada się nt roli i znaczenia muzyki w życiu człowieka
• buduje poprawnie proste zdania
• porównuje dwa obrazki o tej samej treści, wskazuje różnice między nimi
• odtwarza rytmy w ruchach i gestach (podskok, tupnięcie)
• wyszukuje takie same przedmioty (układa w pary)
• gra na instrumentach perkusyjnych
• potrafi zagrać gamę C-dur na dzwoneczkach
• wskazuje na obrazkach instrumenty strunowe
• wykonuje pracę plastyczną wg instrukcji
• zapamiętuje i recytuje wiersz Święty Mikołaj
• uczestniczy w zabawach mikołajkowych; integruje się z grupą
• koryguje postawę ciała podczas siedzenia
• utrzymuje równowagę podczas przejścia po ławce
• prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
• rozróżnia usłyszane dźwięki
• porusza się zgodnie z tempem muzyki
• bezpiecznie posługuje się nożyczkami wycinając z papieru
• wymienia sposoby oświetlenia pomieszczeń dawniej i dziś
• wypowiada się na temat treści wysłuchanego opowiadania
• wyodrębnia obiekty do liczenia; szacuje: dużo, mało
• przykleja elementy z kolorowego papieru wg wzoru
• wymienia charakterystyczne cechy zimy
• układa historyjkę obrazkową
• różnicuje zapachy za pomocą zmysłu powonienia (np. mięta)
• wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem herbaty
• reaguje odpowiednimi ruchami na zmiany dynamiki
• improwizuje ruchem muzykę z użyciem chustek
• określa, na podstawie dwóch obrazków, co zdarzyło się wcześniej, a co – później
• stosuje pojęcia: obok, na, pod, nad, między
• tworzy zbiór śnieżynek, przelicza elementy w zakresie 5
• odróżnia dźwięki wysokie i niskie
• potrafi spontanicznie poruszać się przy muzyce zgodnie z jej tempem, dynamiką i charakterem
• maluje pastą do zębów bałwanka
• wymienia tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
• podaje słowa, które kojarzą się ze świętami
• śpiewa piosnkę Już święta
• rozwiązuje zagadki; dobiera obrazek do rozwiązania
• zgodnie uczestniczy w zabawach
• wykorzystuje przybory (gazetę) do ćwiczeń gimnastycznych
• stosuje się do sygnałów dźwiękowych
• opisuje choinkę za pomocą określeń przymiotnikowych
• samodzielnie wykonuje i ozdabia choinkę
• rozpoznaje i nazywa tempo: wolno – szybko
• uczestniczy w zabawach ruchowych: ilustracyjnych (przy muzyce)
• tworzy kolorowe wzory z farby (stemplując) na czarnej kartce papieru
• 30.11.2020 – Andrzejki
• 07.12.2020 – Mikołajki
• 15.12.2020 – Dzień Herbaty
• 22.12.2020 – Pierwszy dzień zimy
• 23.12.2020 – Wigilia grupowa (lub 18.12.20 albo 21.12.20)

WIERSZ DO NAUKI NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

„Święty Mikołaj” autor nieznany

W mroźną noc grudniową,
wśród śnieżnej zamieci,
para reniferów
z nieba do nas leci.
Ciągną piękne sanie
w złocistym zaprzęgu
a w saniach Mikołaj
i worek prezentów.

PIOSENKI DO NAUKI NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

           „Już święta”

I. Bielutki śnieg pokrył świat,
   wiatr zimny kolędy gra.

Ref. Już święta, święta,
         choinka lampkami lśni.
         Święta, święta,
         wokół choinki my.

II. Złocistych świec ciepły blask,
    wigilię już zacząć czas.

Ref. Już święta, święta, …

III. Na stole świąteczny karp
     i tyle niezwykłych dań.

Ref. Już święta, święta, …

IV. Prezentów ogromny stos
      i życzeń świątecznych moc.

Ref. Już święta, święta, …


„Grozik” śląska piosenka ludowa

Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele
Nazbierało niewiele, niewiele, hej!
Przyszedł do niej braciszek
Połamał jej koszyczek.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.