ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2021
                                 DLA GRUPY „BIEDRONEK” – 4-LATKI

TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Wiosenne powroty  (06-09.04.2021)
2. Na wsi    (12-16.04.2021)
3. Baśnie, bajki i bajeczki    (19-23.04.2021)
4. Dbamy o przyrodę    (26-30.04.2021)

CELE OPERACYJNE:
• z uwagą słucha opowiadań i odpowiada na pytania
• rozpoznaje i nazywa pierwsze gatunki ptaków przylatujących do Polski na wiosnę
• ustawia się w parach i w rzędzie
• potrafi bez potrącania przemieszczać się po sali podczas zabaw
• prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
• aktywnie uczestniczy w zabawie przy piosence
• zna wygląd bociana
• opowiada historyjkę obrazkową złożoną z czterech obrazków
• maluje bociana farbami, stempluje dłońmi (skrzydła)
• manipuluje przedmiotami, dostrzega wynik tego działania
• wskazuje elementy od najmniejszego do największego i odwrotnie
• wypowiada się nt zwyczajów ptaków związanych z zakładaniem gniazd
• rozwiązuje zagadki różnego typu: obrazkowe, dźwiękowe i tekstowe
• maluje okręgi duże i małe, kredkami świecowymi, w rytm muzyki
• przykleja elementy ptaszka wg wskazówek N.
• wie, że nadmierne spożywanie czekolady jest szkodliwe dla zdrowia
• podnosi i podaje przedmioty
• przyjmuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń
• rozpoznaje i nazywa zwierzęta mieszkające na wsi
• wykonuje kurę z talerzyka papierowego wg wzoru
• rozpoznaje i nazywa dorosłe zwierzęta z wiejskiego podwórka oraz ich młode
• porównuje przedmioty, obrazki: takie same, inne, określa: pasuje, nie pasuje
• wykonuje odpowiednie inspiracje ruchowe do muzyki
• wykonuje ćwiczenia artykulacyjne i emisyjne
• rozpoznaje na obrazku domy zwierząt wiejskich i podaje ich nazwy
• rysuje na temat dowolny kredkami, opowiada o swojej pracy
• wyjaśnia znaczenie mówienia prawdy w relacjach międzyludzkich
• rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje
• rozpoznaje i nazywa tempo: wolno-szybko
• reaguje odpowiednim ruchem na podane sygnały
• rozwiązuje zagadki, dostrzega nieprawdziwe fakty w utworze, podaje prawidłowe tytuły baśni
• uważnie śledzi opowieść N., wskazuje w niej błędy
• gromadzi przedmioty, obrazki ze względu na przeznaczenie, miejsce, gdzie się zwykle znajdują
• przelicza, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej
• reaguje na przerwę w muzyce
• zna zasady korzystania z książek i je stosuje
• wymienia sposoby oszczędzania wody
• uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych
• uczestniczy w zabawach rozwijających kreatywność
• uczestniczy w formie ustawień: rozsypka
• wykorzystuje rekwizyty podczas tańca
• kreśli wzór graficzny wypowiadając rytmicznie wierszyk
• poznaje i wymienia rodzaje odpadów
• rozróżnia i nazywa surowce: papier, plastik i szkło
• segreguje odpady, poznaje pojęcie recykling
• rozpoznaje i nazywa części rośliny
• śpiewa piosenkę pt Na naszym podwórku
• recytuje wiersz pt Dzieci dbają o środowisko
• uczy się wierszyków i wykonuje zadania Metodą Dobrego Startu (karta 14 i 16) wg M. Bogdanowicz Od wierszyka do rysunku
• 12.03.2021 – Dzień czekolady
• 23.03.2021 – Dzień książki

PIOSENKA DO NAUKI NA MIESIĄC KWIECIEŃ
                „Na naszym podwórku”

I. Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku.
   Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki – w kurniku.

Ref. „Ihaha!” – rży nasz konik.
        „Me, me, me”, z kózką w chórku.
        Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.

II. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło.
    Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.

Ref. „Kwa, kwa, kwa” – kwacze kaczka.
        „Ko, ko, ko” – kurki w chórku.
        Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.

III. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią.
     Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.

Ref. „Hau, hau, hau” – piesek szczeka.
        „Miau, miau, miau” – z kotkiem w chórku.
        Wszyscy się lubimy na naszym podwórku.

WIERSZ DO NAUKI NA MIESIĄC KWIECIEŃ
  „Dzieci dbają o środowisko” B. Forma

W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny.
Podczas wycieczek do lasu,
nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym,
dobry przykład dają –
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.