Wtorek: Cele: Dziecko: słucha z uwagą treści opowiadania i odpowiada na pytania; szanuje odmienność innych dzieci, wykazuje się tolerancją; eksperymentuje podczas zabaw z wodą i piaskiem, określa wybrane właściwości fizyczne piasku i wody.
Proszę dzieci o wysłuchanie opowiadania- czytanego przez rodzica!
Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę. – To jak my się będziemy bawić? – Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił. – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada. W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło. – Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Książka „Nowe przygody Olka i Ady”(s. 74–75).
Pytania do dziecka:
− Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia? − Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi? − Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi kolega/koleżanka.
Wyjaśniamy dzieciom znaczenie pojęcia tolerancja.
Tolerancja to poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu komunikowania się, wiary, kultury.
Letnie zabawy z wodą i piaskiem – zajęcia badawcze.
Kochani- posłuchajcie i powiedzcie czyj to odgłos? Co to za miejsce? (Dzieci słuchają odgłosów morza, fal morskich, mogą zamknąć oczy). Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy.
Pytanie do dzieci: W jakim miejscu można usłyszeć szum morskich fal? Wymieńcie swoje ulubione zabawy z piaskiem i wodą.
Zabawy badawcze z wodą i piaskiem. Będą potrzebne: miska z wodą, papierowa łódeczka, słomki do napojów, taca z piaskiem, ręcznik papierowy.
–Dzieci puszczają papierowe łódeczki w misce z wodą i dmuchają na nie, lekko uderzają dłonią o powierzchnię wody, dmuchają w wodę przez słomki; na tacach z piaskiem rysują palcem różnego rodzaju kreski i fale, stawiają. Poruszają tacami, wyrównując powierzchnię piasku i rysują ponownie.
Podsumowanie doświadczeń. Dzieci omawiają wrażenia, opisują, jaka jest woda i piasek, jakie dźwięki można za ich pomocą wytworzyć (np. pluskanie i bulgotanie, przesypywanie).