TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
- Jesienią sady się rumienią – realizowany od 10.2020 do09.10.2020
- Jesień na działce – realizowany od 10.2020 do 16.10.2020
- O sobie samym – realizowany od 10.2020 do 23.10.2020
- Widzimy, słyszymy, czujemy (nasze zmysły)– realizowany od 10.2020 do 30.10.2020
ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
Aktywności dziecka:
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
- wyodrębnianie w słowach sylab, dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń,
- posługiwanie się poprawną mową,
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat,
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
- rozpoznawanie poznanych liter;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- rozwijanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki),
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze,
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne, samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego, tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą.
- szukanie kompromisu w spornych sprawach, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach ,
- ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny,
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku,
- dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku,
- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka,
- nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły,
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.,
- rozpoznawanie cyfr; nauka tworzenia zbiorów; tworzenie zbiorów np. owoców; darów jesieni
- poznanie wybranych roślin zielnych, np.: wrotyczu, rumianku, mniszka lekarskiego, i ich znaczenia dla ludzi (herbaty, syropy, preparaty kosmetyczne),
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy– głośny.
WIERSZ DO NAUKI NA PAŹDZIERNIK:
Wiersz Marii Kownackiej W spiżarni
W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach,
i grzyby suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze
zapachnie nam lato
gdy słoik otworzę.
PIOSENKA DO NAUKI NA PAŹDZIERNIK:
Śpiewające Brzdące – Pięć Zmysłów
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Oko widzi, patrzy w koło
Czy jest smutno, czy wesoło ?
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Ucho słucha, nasłuchuje
Co usłyszy to notuje
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Nos wywącha zapach wszelki
I ten piękny i ten średni.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Język smaki podpowiada
Pyszna każda jego rada.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Ręka dotknąć wszystko musi
Czasem nawet się ubrudzi.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x