TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
- Kolorowe liście: 05.10.- 09.10.2020
- Jesień dary niesie: 12.10.- 16.10.2020
- W jesiennym ogrodzie: 19.10.- 23.10.2020
- My i nasze emocje: 26.10.- 30.10.2020
Cele operacyjne:
Dziecko:
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią, potrafi rozróżnić i nazwać kolory : żółty, czerwony, brązowy, zielony, potrafi wysłuchać w skupieniu wiersz, czeka na swoją kolej podczas odpowiedzi;
- potrafi samodzielnie zaplanować swoją pracę i stworzyć kompozycję płaską z wybranych liści;
- dostrzega różnicę w wyglądzie liści, potrafi posegregować liście ze wzglądu na kształt i kolor, przelicza w zakresie 3;
- porusza się prawidłowo na czworakach, starannie wykonuje polecenia, uważnie słucha poleceń nauczyciela;
- potrafi zaśpiewać piosenkę z nauczycielem, potrafi zagrać na grzechotce w rytm refrenu, dostrzega zmianę tempa i rytmu utworu;
- potrafi powtórzyć za nauczycielem wiersz, potrafi wymienić sposoby wykorzystania kasztanów, podaje pomysły na wykorzystanie kasztanów;
- potrafi opisać wygląd ślimaka, potrafi zaplanować pracę potrafi określić położenie kasztana względem siebie przestrzenną z wykorzystaniem ślimaka;
- rozumie i używa określenia: na pod, obok;
- kształtuje gibkość, płynność ruchów, rozwija zmysł równowagi próbując stać na kilka sekund na jednej nodze;
- potrafi powtórzyć za nauczycielem prosty układ taneczny, określa nastrój piosenki;
- słucha uważnie opowiadania, zapamiętuje kilka nazw warzyw, próbuje nowe smaki, wie, że jedzenie warzyw ma pozytywny wpływ na zdrowie człowieka;
- uważnie słucha poleceń i wykonuje je, współdziała z innymi w osiągnięciu wspólnego celu, określa funkcję domowych: mikser, lodówka, piekarnik;
- dostrzega powtarzające się elementy i rytmicznie układa krótkie szeregi wg zaprezentowanego wzoru;
- potrafi przejść przez obręcz ustawioną pionowo;
- potrafi maszerować po sali w rytm piosenki, potrafi zatańczyć w kółeczku w rytm refrenu;
- potrafi nazwać różne stany emocjonalne, nazwać własne potrzeby, akceptować potrzeby innych, a także skupić uwagę na osobie mówiącej do niego;
- zna schemat budowy twarzy, potrafi określić w jakim jest nastroju i dobrać do niego odpowiednie piktogramy, potrafi posługiwać się klejem;
- potrafi dostrzec i różnicować kształty, potrafi nazwać koło;
- potrafi nazwać i porównać wielkości: duże, większe, małe, mniejsze, potrafi ułożyć koła od najmniejszego do największego i odwrotnie;
- potrafi wskazać, gdzie w sali znajdują się koła;
- potrafi chwycić woreczek prawą lub lewą stopą i unieść go w górę;
- przestrzega umów dotyczących bezpieczeństwa podczas ćwiczeń;
- potrafi wysłuchać w skupieniu fragment utworu muzyki klasycznej;
- potrafi wyrazić swoje emocje za pomocą ruchu;
- reaguje ruchem na zmianę nastroju w utworze.
Wiersz do nauki: „Zbieramy kasztany” W. Broniewski
Zbieramy kasztany,
robimy w nich dziurki,
a wtedy je można
nawlekać na sznurki.
Tak robi się lejce,
naszyjnik z korali.
Kasztany, kasztany
będziemy zbierali.
Piosenka do nauki: „Ola i liście” B. Pliszka
Poszła Ola na spacerek,
na słoneczko, na wiaterek.
A tu lecą jej na głowę /
liście złote i brązowe. / bis
Myśli Ola liści tyle,
bukiet zrobię z nich za chwilę,
la, la, la, la, la, la, la, la /
la, la, la, la, la, la, la, la. / bis