ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2020 DLA GRUPY „KRASNALI”- 3- LATKI
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- TO JESTEM JA
- MIKOŁAJOWE CZARY
- CHOINKA STROJNISIA
- POZNAJEMY ŚWIĄTECZNE TRADYCJE
- W ZACZAROWANEJ KRAINIE KOPCIUSZKA
CELE OPERACYJNE:
- potrafi nazwać podstawowe części ciała u siebie i innej osoby;
- potrafi powtórzyć prosty wiersz oraz zilustrować go odpowiednimi ruchami;
- potrafi dorysować brakujące elementy na rysunku przedstawiającym postać człowieka;
- potrafi „ubrać” postać z materiałów przygotowanych przez nauczyciela;
- potrafi wybrać trzy guziki, przeliczyć je i posegregować pod względem koloru i wielkości;
- rozwija poczucie rytmu, prawidłowo wykonuje skrętoskłony;
- bierze czynny udział w dekorowaniu choinki świątecznymi ozdobami;
- potrafi posługiwać się pędzlem i farbą plakatową, z pomocą nauczyciela zwija paski papieru;
- potrafi przeliczyć elementy zbiorów liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3 i więcej, porównuje zbiory i używa określeń: mniej, więcej, tyle samo;
- podrzuca szarfę nad głową, a następnie ją łapie;
- rozumie treść piosenki ” Mikołajki”, potrafi odtworzyć jej treść za pomocą gestów, potrafi rytmicznie zagrać na bębenku refren piosenki;
- potrafi wymienić ozdoby choinkowe wymienione w wierszu „Na złotym dywanie”, potrafi powtórzyć wiersz za nauczycielem i opisać wygląd choinki na podstawie ilustracji;
- potrafi posługiwać się masą plastyczną, odciska kształty i dekoruje ozdobę dostępnymi materiałami;
- rozumie pojęcia: wysoko, nisko, obok, nad, pod i układa bombki zgodnie z poleceniem nauczyciela;
- potrafi wyklaskać prosty rytm zaproponowany przez nauczyciela, potrafi zagrać na dzwonkach w rytm utworu;
- potrafi wymienić tradycje związane z obchodzeniem Bożego Narodzenia: pierwsza gwiazdka, kolacja wigilijna, dzielenie się opłatkiem, śpiewanie kolęd;
- potrafi postępować zgodnie z kolejnymi etapami przygotowania pierników, potrafi ozdobić piernika lukrem i elementami dekoracyjnymi;
- uczestniczy we wspólnym celebrowaniu Świąt Bożego Narodzenia, potrafi wymienić trzy tradycyjne potrawy wigilijne;
- odpowiada na pytania dotyczące baśni ” Kopciuszek”, wymienia główne postaci występujące w baśni, określa przeżycia Kopciuszka niemogącego uczestniczyć w balu i czy zakończenia baśni było dla niego pomyślne;
- potrafi dokończyć rytm z pasków kolorowej bibuły;
- rytmicznie wykonuje skłony tułowia w lewo i w prawo;
- porusza się po sali zgodnie z akompaniamentem, liczy uderzenia bębenka, odtwarza proste układy taneczne.
PIOSENKA DO NAUKI NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
„MIKOŁAJKI”
Idą, idą Mikołajki,
ciągną, ciągną ciężkie sanki.
Bum- ta-ra-ra, bum- ta-ra,
a bębenek marsza gra/*2
Jadą, jadą Mikołajki,
renifery ciągną sanki.
Din-din-don-don, din-din-don,
Dźwięczy już dzwoneczka ton/*2
Biegną, biegną z prezentami,
wiatr im świszczy za uszami.
Szu-szu, sza-sza, szu-szu-sza,
a marakas cicho gra/*2
WIERSZ DO NAUKI NA GRUDZIEŃ
„NA ZŁOTYM DYWANIE” D. Gellner
Choinko, choinko,
świąteczną masz minkę!
Łańcuszek wpleciony
w zieloną czuprynkę.
Stanęłaś w pokoju
na złotym dywanie
i cień twój iglasty
zatańczył na ścianie.