Dzień Dobry 🙂 Dziś mamy dla Was kilka nowych propozycji. Zimowa aura sprzyja takim zadaniom.
Pamietajcie też o ruchu na świeżym powietrzu, by wzmacniać swoją odporność i do zobaczenia w poniedziałek 😉
Zadanie 1. Podzielcie na sylaby słowa związane z zimą: śnieg, opady, śnieżynki, chmury, zaspy, sople, zawieje.
Postarajcie się także wyjaśnić ich znaczenie…
Zadanie 2. Przypomnijcie sobie słowa piosenki ,,Tupu, tup po śniegu” i zaśpiewajcie razem z dziećmi :
Zadanie 3. Zimowo-śnieżne ćwiczenia logopedyczne:
* snowboard – język wyginamy na boki w buzi,
* sanki – buzia szeroko, język ustawiamy przy górnych zębach, zjeżdżamy po podniebieniu w tył,
* lepimy bałwana – język na boki w buzi, do policzków – lepimy kule,
* kaszląca pani – kaszlemy (jak nie założycie czapki to będziecie mieli kaszel),
* śnieg na rękawiczkach – dmuchamy na ręce,
* syrop, lekarstwo, miód – mlaszczemy, próbujemy syrop,
* łyżwy – przejeżdżamy językiem (przy otwartej buzi) po dolnych zębach i sprawdzamy czy są ostre jak łyżwy,
* karetka – mówimy na zmianę [i] – [o] szeptem, normalnym głosem i bardzo głośno, jak złamiemy rękę, nogę na nartach to trzeba wezwać pogotowie,
* narty – kierujemy językiem od kącika do kącika ust (slalom gigant),
* robimy aniołka – wargi zamknięte i przejeżdżamy językiem wkoło, w buzi,
* kichamy – mówimy [aaa – psik],
* sople – tworzymy sople językiem od górnych do dolnych zębów (otwarta buzia).
Zadanie 4. Teraz posłuchajcie opowiadania i wykonujcie ruchy i odgłosy zwierząt o których jest mowa:
Dzieci z przedszkola wyszły na zimowy spacer (maszerujemy w miejscu). Przyglądały się ośnieżonym drzewom liściastym ( kreślimy w powietrzu pień drzewa i wielkie koła czyli koronę) i pięknym drzewom iglastym ( kreślimy w powietrzu oburącz choinki).
Naśladują odgłosy wiejącego wiatru ( mówicie: wiju…wiju ,wiju ) i wróbla, który usiadł na gałęzi i ćwierka (mówicie: ćwir, ćwir, ćwir…). Nagle przeleciała nad nim wrona, głośno kracząc ( mówicie: kraa, kraa, kraa …). Dzieci wciągały powietrze nosem i wydychały ustami, oddychając głęboko. Potem naśladowały ruchy zwierząt (również je naśladujecie), których ślady pokazywał im nauczyciel: skakały jak zające, biegły jak lisek, fruwały jak ptaki, człapały wolno jak niedźwiedź. Wracając do przedszkola tupały głośno, aby oczyścić buty ze śniegu. ( tupiemy w miejscu)
Zadanie 5. „Burza mózgów”-Teraz wymyślajcie słowa kojarzące się z zimą, na określoną głoskę(można zapisywać je z pomocą kogoś dorosłego na dużym arkuszu papieru): s- sanki. z- zima, b….., g……, k- (karmnik), m….,
*można wykonać mini ilustracje do kolejnych wyrazów i stworzyć mapę pojęciową
Zadanie 6. Rozwiąż zagadkę:
Kiedy mrozik szczypie,
kiedy śnieżek pada,
każdy ją natychmiast,
na głowę zakłada ( czapka)
Na szyję zakładam,
gdy dopiecze zima,
owijam nim szyję,
kiedy mróz przytrzyma! ( szalik)
Nosi je na rękach
nawet słaby malec
Mogą mieć pięć palców
albo jeden palec. (rękawiczki)
* Kiedy takie ubrania są potrzebne? Narysuj siebie w zimowym stroju …
Zadanie 7. Teraz popatrzcie na termometr który na pewno macie gdzieś za oknem i poproście kogoś dorosłego aby ją odczytał. Gdy termometr będzie wskazywał temperaturę 0 lub poniżej zera (minus ) -1,-2 wtedy ziemia zamarza, robi się twarda jak skała. Również zamarza woda w strumykach i ptaki nie mają gdzie się napić.
Zadanie 8. Gdy wybierzecie się na zimowy spacer, weźcie ze sobą lupę ( jeśli ktoś ma) i popatrzcie na śniegowe płatki. Popatrzcie też na drzewa, gałązki. Sprawdźcie czy z każdego śniegu da się ulepić bałwanka? Wtedy gdy jest mróz czy nie? Jeśli teraz nie możecie wyjść, to zróbcie to w weekend. I bawcie się wesoło – zimowe zabawy czekają!
Zadanie 9. W wolnym czasie zróbcie rysunek na temat ,,Zimowe zabawy” i pochwalcie się na naszej grupie 🙂
Zadanie dla chętnych dzieci
Obejrzyjcie film edukacyjny pt. ,,Sztuczny śnieg” i wykonajcie doświadczenie. Udanej zabawy
Miłego wypoczynku w weekend 🙂