Dzień Dobry 🙂 Dziś mamy dla Was kilka nowych  propozycji. Zimowa aura sprzyja takim zadaniom.

Pamietajcie też o ruchu na świeżym powietrzu, by wzmacniać swoją odporność i do zobaczenia w poniedziałek 😉 

                                  

Zadanie 1. Podzielcie  na sylaby słowa związane z zimą: śnieg, opady, śnieżynki, chmury, zaspy,  sople, zawieje.

Postarajcie się także wyjaśnić ich znaczenie…

 

Zadanie 2. Przypomnijcie sobie słowa piosenki ,,Tupu, tup po śniegu” i zaśpiewajcie razem z dziećmi :

 

Zadanie 3. Zimowo-śnieżne ćwiczenia logopedyczne:

* snowboard – język wyginamy na boki w buzi,
* sanki – buzia szeroko, język ustawiamy przy górnych zębach, zjeżdżamy po podniebieniu w tył,
* lepimy bałwana – język na boki w buzi, do policzków – lepimy kule,
* kaszląca pani – kaszlemy (jak nie założycie czapki to będziecie mieli kaszel),
* śnieg na rękawiczkach – dmuchamy na ręce,
* syrop, lekarstwo, miód – mlaszczemy, próbujemy syrop,
* łyżwy – przejeżdżamy językiem (przy otwartej buzi) po dolnych zębach i sprawdzamy czy są ostre jak łyżwy,
* karetka – mówimy na zmianę [i] – [o] szeptem, normalnym głosem i bardzo głośno, jak złamiemy rękę, nogę na nartach to trzeba wezwać pogotowie,
* narty – kierujemy językiem od kącika do kącika ust (slalom gigant),
* robimy aniołka – wargi zamknięte i przejeżdżamy językiem wkoło, w buzi,
* kichamy – mówimy [aaa – psik],
* sople – tworzymy sople językiem od górnych do dolnych zębów (otwarta buzia).

 

Zadanie 4. Teraz posłuchajcie opowiadania i wykonujcie ruchy i odgłosy zwierząt  o których jest  mowa:

 

Dzieci z przedszkola wyszły na zimowy spacer (maszerujemy w miejscu).  Przyglądały się ośnieżonym drzewom liściastym ( kreślimy w powietrzu pień drzewa i wielkie koła czyli koronę) i pięknym drzewom iglastym ( kreślimy w powietrzu oburącz choinki).  

Naśladują odgłosy wiejącego wiatru ( mówicie: wiju…wiju ,wiju ) i wróbla, który usiadł na gałęzi i ćwierka  (mówicie: ćwir, ćwir, ćwir…). Nagle przeleciała nad nim wrona, głośno kracząc ( mówicie: kraa, kraa, kraa …). Dzieci wciągały powietrze nosem i wydychały ustami, oddychając głęboko. Potem naśladowały ruchy zwierząt (również je naśladujecie),  których ślady pokazywał im nauczyciel:  skakały jak zające, biegły jak lisek,  fruwały jak ptaki, człapały wolno jak niedźwiedź. Wracając do przedszkola tupały głośno, aby oczyścić buty ze śniegu.  ( tupiemy w miejscu)

 

Zadanie 5. „Burza mózgów”-Teraz wymyślajcie słowa kojarzące  się z zimą, na określoną  głoskę(można zapisywać je z pomocą kogoś dorosłego na dużym arkuszu papieru): s- sanki. z- zima, b….., g……, k- (karmnik), m….,

*można wykonać mini ilustracje do kolejnych wyrazów i stworzyć mapę pojęciową

Zadanie 6. Rozwiąż zagadkę:

 Kiedy mrozik szczypie,
kiedy śnieżek pada,
każdy ją natychmiast,
na głowę zakłada   ( czapka)

            Na szyję zakładam,
            gdy dopiecze zima,
            owijam nim szyję,
            kiedy mróz przytrzyma!  ( szalik)

Nosi je na rękach
nawet słaby malec
Mogą mieć pięć palców
albo jeden palec.   (rękawiczki)

          * Kiedy takie ubrania są potrzebne? Narysuj siebie w zimowym stroju …

 

Zadanie 7.  Teraz popatrzcie na termometr który na pewno macie gdzieś za oknem i poproście kogoś dorosłego aby ją odczytał.  Gdy termometr będzie wskazywał temperaturę 0 lub poniżej zera (minus ) -1,-2 wtedy ziemia zamarza, robi się twarda jak skała. Również zamarza woda w strumykach i ptaki nie mają gdzie się napić.

 

Zadanie 8. Gdy wybierzecie się na zimowy spacer, weźcie ze sobą lupę ( jeśli ktoś ma) i popatrzcie na śniegowe płatki. Popatrzcie też na drzewa, gałązki. Sprawdźcie czy z każdego śniegu da się ulepić bałwanka? Wtedy gdy jest mróz czy nie? Jeśli teraz nie możecie wyjść, to zróbcie to  w weekend. I bawcie się wesoło – zimowe zabawy czekają!

 

Zadanie 9. W wolnym czasie zróbcie rysunek na temat ,,Zimowe zabawy” i pochwalcie się na naszej grupie 🙂 

 

Zadanie dla chętnych dzieci

Obejrzyjcie film edukacyjny pt. ,,Sztuczny śnieg”  i wykonajcie doświadczenie.  Udanej zabawy Uśmiech

Miłego wypoczynku w weekend 🙂