Witam wszystkie dzieci. Temat tygodnia brzmi: „Wkrótce Wielkanoc”
Plan na dzisiaj to:
- Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Pisanki. Cel: rozwijanie mowy. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. – − Co znajduje się na stole? Jak wyglądają pisanki? Co wykluje się z pisanek?
Patrzcie, ile na stole pisanek! Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie, żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia. Z pisanek się wyklują świąteczne życzenia!
Ciekawostki:
• Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła,
aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry
urodzaj.
• Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).
• Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem
lub kurkiem.
• Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi
kamieniami. Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie
cara Rosji.
• Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką.
Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka
się nie potłukła.
- Zabawy i ćwiczenia z literą j. Cel: zapoznanie z literą j: małą i wielką,
drukowaną (5-latki) i pisaną (6-latki). Odkrywam siebie. - Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 39. (5-latki)
• Pokaz litery j, J drukowanej.
• Odczytanie wyrazu z rodzicem. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wycięcie
go i przyklejenie na nim. Pokolorowanie rysunku.
• Ozdobienie liter j, J.
• Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu jagody. Podkreślenie go. Liczenie podkreślonych wyrazów.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 76. (6-latki)
• Odczytanie wyrazu. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz
jagody. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku.
• Odczytanie sylab. Odczytanie sylab i wyrazów.
• Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie. - Wysiewanie w doniczkach lub skrzynkach zboża i rzeżuchy (w ziemi i na wacie). Z niektórymi dziećmi wysialiśmy już wcześniej i dzieci te zabrały w piątek do domów. Proszę pozostałe dzieci, które jeszcze nie posiały o pracę w domu.
- Karta pracy, cz. 3, nr 54 (− Połączcie, samodzielnie lub z pomocą rodzica pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się wam te nazwy?
- Karta pracy, cz. 3, nr 55.
− Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.
− Podzielcie nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab
(5-latki) lub głosek (6-latki) składają się te nazwy.
Mam nadzieję, że sobie poradzicie. Pozdrawiam Serdecznie !