Witam wszystkie  dzieci. Temat tygodnia brzmi: „Wkrótce Wielkanoc”

Plan na dzisiaj to:

  1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Pisanki.  Cel: rozwijanie mowy. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. – − Co znajduje się na stole?  Jak wyglądają pisanki? Co wykluje się z pisanek?

Patrzcie, ile na stole pisanek!  Każda ma oczy malowane, naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie, żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia. Z pisanek się wyklują świąteczne życzenia!

 

Ciekawostki:
• Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła,
aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry
urodzaj.
• Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).
• Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem
lub kurkiem.
• Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi
kamieniami. Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie
cara Rosji.
• Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką.
Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka
się nie potłukła.

  1. Zabawy i ćwiczenia z literą j. Cel: zapoznanie z literą j: małą i wielką,
    drukowaną (5-latki) i pisaną (6-latki). Odkrywam siebie.
  2. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 39. (5-latki)
    • Pokaz litery j, J drukowanej.
    • Odczytanie wyrazu z rodzicem. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wycięcie
    go i przyklejenie na nim. Pokolorowanie rysunku.
    • Ozdobienie liter j, J.
    • Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu jagody. Podkreślenie go. Liczenie podkreślonych wyrazów.
    Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 76. (6-latki)
    • Odczytanie wyrazu. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz
    jagody. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku.
    • Odczytanie sylab. Odczytanie sylab i wyrazów.
    • Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.
  3. Wysiewanie w doniczkach lub skrzynkach zboża i rzeżuchy (w ziemi i na wacie). Z niektórymi dziećmi wysialiśmy już wcześniej i dzieci te zabrały w piątek do domów. Proszę pozostałe dzieci, które jeszcze nie posiały o pracę w domu.
  4. Karta pracy, cz. 3, nr 54 (− Połączcie, samodzielnie lub z pomocą rodzica pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się wam te nazwy?
  5. Karta pracy, cz. 3, nr 55.
    − Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.
    − Podzielcie nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab
    (5-latki) lub głosek (6-latki) składają się te nazwy.

Mam nadzieję, że sobie poradzicie. Pozdrawiam Serdecznie !

    Kategorie: Motylki 2020