TEMATY KOMPLEKSOWE:
- ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT
- POGODA MARCOWA
- WIOSNO, ACH TO TY!
- WIELKANOC
Zalecane warunki i sposób realizacji na miesiąc marzec 2024
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10; rozpoznawanie cyfr i liczby 10; dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych; zapoznanie z graficznym znakiem odejmowania; rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej, uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch.
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: z, Z; u, U; c, C; j, J; wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki); rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy;
- samodzielne układanie opowiadań; sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; dbałość o posługiwanie się poprawną mową pod względem artykulacyjnym;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; rozwijanie mowy,
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości
z pozytywnych efektów swoich działań. - inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntetyzowanie, porównywanie, klasyfikowanie; rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów); słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami; porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- porównywanie słyszanych dźwięków: wysoki – niski, długi – krótki, cichy– głośny;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie- pełnienie funkcji dyżurnych;
- poznawanie zwierząt żyjących w epoce lodowcowej.
- poszerzanie informacji na temat wiosennych prac w ogrodzie,
- rozwijanie zainteresowania procesami zachodzącymi w przyrodzie; wzbogacanie wiedzy na temat roślin.
- utrwalanie wiadomości na temat ptaków wracających do Polski na wiosnę,
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi;
- nauka piosenki: PSOTNY MARZEC (SŁ. I MUZ. JOLANTA KUCHARCZYK)
- nauka wiersza: PRZYJŚCIE WIOSNY –J. BRZECHWA