Dzień Dobry Bardzo…tu Pszczółkowa Pani Kasia :)Witajcie miło Mali Podróżnicy :)To ostatni dzień przed małym wypoczynkiem z okazji Bożego Ciała. Dziś mamy przed sobą nie lada wyzwanie …nauka wiersza na pamięć( w miarę waszych możliwości). Wiersz z przymrużeniem oka, na wesoło podpowiada jak przygotować się do podróży…oczywiście pakowanie bagażu to tylko jeden niewielki element przygotowania się do podróżowania. Posłuchajcie uważnie, a następnie spróbujcie się nauczyć fragmentami przez powtarzanie po dorosłym :
Krzysztof Roguski-„Przed podróżą”
Zanim w podróż się wybierzesz
Spójrz do szafy co zabierzesz.
Parę spodni… albo dwie,
Bo pobrudzić mogą się.
Trzy koszulki i dwa swetry
(A dziewczynki także getry),
Ciepłe bluzy – tę z kapturem
I tę podszytą welurem.
Majtek na każdy dzień nowe
Oraz czapkę weź na głowę.
Może płaszcz przeciwdeszczowy
I parasol kolorowy…
I do tego też kalosze
Do walizki spakuj, proszę.
Kilka par skarpetek z wełny…
I już bagaż twój jest pełny!
Nie zapomnij także mapy,
Bo się podróż skończy na tym!
Prawda, że zabawny wierszyk ? Czy zapamiętałeś może jakie części garderoby należy zabrać w podróż? To sprawdzenie Twojej pamięci …wymień jak najwięcej elementów.
Mam pomysł ! Ustalmy swój własny Kodeks Małego Podróżnika , na wypadek wakacyjnego wyjazdu …spisz go z kimś dorosłym i wyciągnij w odpowiednim momencie …kiedy nadejdzie czas wyprawy. Oto kilka moich podpowiedzi do Kodeksu, który dedykowany jest dorosłym Podróżnikom 😉
KODEKS MAŁEGO PODRÓZNIKA
- Przed podróżą smutne miny schowaj do szuflady.
- Pokaż mi na mapie gdzie jedziemy i jaką trasę pokonamy.
- Opowiadaj mi historie o miejscach i przedmiotach. Nie mów, że to dla mnie za trudne.
- Pozwól mi zadawać pytania, dotykać czego tylko się da i jak najrzadziej mów „nie wolno i zostaw to”.
- Pamiętaj, że dzieci w czasie podróży lubią: wesoło się bawić, oglądać zwierzęta, wspinać się gdzie się da, chować w zakamarkach, tańczyć na stole, rozwiązywać zagadki i szukać skarbów.
- Pamiętaj, że dzieci w czasie podróży nie lubią: siedzieć cicho, słuchać smutnej muzyki, nosić czystych ubrań, zwiedzać nudne muzea, w których niczego nie można dotknąć i robić zdjęć.
- Wymyślaj dla mnie i czytaj mi bajki. Pamiętaj, że dzieci lubią i dobre i mroczne charaktery i tylko udają, że boją się wilków, piratów i wilkołaków.
- Nie przejmuj się jak czegoś nie chcę zjeść, odrobię te straty w domu po powrocie z podróży.
- Pozwól mi kłaść się później spać, siedzieć z Wami do wieczora, a rano jak najdłużej biegać w pidżamie i na bosaka.
- Pozwól mi czasem robić zdjęcia Twoim aparatem, zbierać kamienie, liście, muszelki, bilety i inne pamiątki z podróży.
Świetne wytyczne dla dzieci i dorosłych …takie życiowe a przy okazji zabawne 🙂 Cieszmy się czasem wspólnie spędzonym podczas podróży i nie marnujmy ani chwilki.
Gdybyście potrzebowali gotowej wersji tego ważnego kodeksu …udostępniam 😉
A teraz kilka propozycji do wyboru ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych dla Was Kochani :
ĆWICZENIA ODDECHOWE(wyjaśnienie dla rodzica)
Oddychanie jest czynnością bardzo ważną dla poprawnego i prawidłowego mówienia oraz właściwego rozwoju aparatu artykulacyjnego.
Należy rozgraniczyć oddychanie spoczynkowe, podczas którego wykonujemy wdech i wydech nosem, od oddychania w trakcie mówienia, kiedy to wdech wykonujemy głównie ustami, częściowo nosem, a wydychamy ustami lub nosem
w zależności od realizowanych dźwięków mowy.
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
- puszczanie baniek mydlanych
- przenoszenie skrawków papieru za pomocą rurki
- przenoszenie kulek styropianowych za pomocą rurki
- dmuchanie na skrawki waty umieszczonej na nitce
- dmuchanie na papierowe statki umieszczone na wodzie
- dmuchanie na kolorowe piórka w taki sposób, aby jak najdłużej utrzymały się w powietrzu
- dmuchanie wiatraczków
- dmuchanie na płomień świecy w taki sposób, aby nie zgasł
- dmuchanie baloników.
Celem ćwiczeń oddechowych jest przede wszystkim(wyjaśnienie dla rodzica):
- wyrobienie prawidłowego oddechu przeponowego lub pełnego
- wyrobienie długiej fazy wydechowej
- poszerzenie pojemności płuc
- wyrobienie równomierności siły wydechu
- nauczenie się ekonomicznego wydatkowania powietrza
- nabycie umiejętności synchronizowania pauz oddechowych , które są niezbędne dla zaczerpnięcia powietrza w trakcie wypowiedzi.
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE
- Ćwiczenia żuchwy:
- opuszczanie żuchwy – spokojnie i powoli opuszczamy żuchwę, staramy się otworzyć jamę ustną jak najszerzej
- przeżuwanie – wyobrażamy sobie jakbyśmy coś przeżuwali; staramy się łączyć ruch żucia z obniżaniem szczęki dolnej; ważne jest, aby język leżał swobodnie na dnie jamy ustnej
- przesuwanie żuchwy do przodu i do tyłu.
- Ćwiczenia warg:
- naprzemienne wymawianie samogłosek: u –i
- parskanie
- cmokanie
- nadmuchiwanie policzków
- ściąganie ust w „dzióbek”, a następnie szeroki uśmiech
- masaż warg, czyli nadgryzanie górnymi zębami dolnej wargi
i dolnymi zębami górnej wargi - gwizdanie.
- Ćwiczenia języka:
- wysuwanie języka na brodę, a następnie powolne wsuwanie języka do jamy ustnej
- unoszenie języka w kierunku nosa
- dotykanie czubkiem języka kącików warg, przy czym wargi są szeroko rozwarte
- układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język musi leżeć za zębami
- oblizywanie warg czubkiem języka
- liczenie czubkiem języka górnych i dolnych zębów
- dotykanie czubkiem języka do górnej wargi, górnych zębów,
a następnie dziąseł i przesunięcie nim po podniebieniu w kierunku gardła - wybrzuszenie środka języka.
- Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- język wysunięty z ust –wdychanie i wydychanie powietrza przy szeroko otwartych wargach
- kaszlemy z językiem wysuniętym z ust
- wciąganie powietrza przez rurkę
- chrapanie
- wymawianie sylab: ku, ko, uku, oko, kuku, koko.
Celem ćwiczeń aparatu artykulacyjnego jest(wyjaśnienie dla rodzica):
- usprawnienie warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego
- wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów artykulacyjnych w jamie ustnej, niezwykle istotnych dla prawidłowego realizowania dźwięków
- usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego
- wyuczenie prawidłowego połykania.
Na koniec proponuję posłuchać i pobawić się w rytm nowej piosenki , która mówi oczywiście o podróżach. Oto piosenka ”Pojedziemy na wycieczkę”
Podczas słuchania piosenki pojawia się tekst, można nauczyć się jej słów…jest bardzo rytmiczna. Można też stworzyć własny akompaniament do muzyki na dowolnym przedmiocie z domowych zakamarków….może jakieś naczynia od mamy , garnek i łyżka drewniana ? Miłego dnia i do zobaczenia w piątek :*