Dzień Dobry Bardzo…tu Pszczółkowa Pani Kasia :)Witajcie miło Mali Podróżnicy :)To ostatni dzień przed małym wypoczynkiem z okazji Bożego Ciała. Dziś mamy przed sobą nie lada wyzwanie …nauka wiersza na pamięć( w miarę waszych możliwości). Wiersz z przymrużeniem oka, na wesoło podpowiada jak przygotować się do podróży…oczywiście pakowanie bagażu to tylko jeden niewielki element przygotowania się do podróżowania. Posłuchajcie uważnie, a następnie spróbujcie się nauczyć fragmentami przez powtarzanie po dorosłym  :

 

Krzysztof Roguski-„Przed podróżą”

Zanim w podróż się wybierzesz

Spójrz do szafy co zabierzesz.

Parę spodni… albo dwie,

Bo pobrudzić mogą się.

Trzy koszulki i dwa swetry

(A dziewczynki także getry),

Ciepłe bluzy – tę z kapturem

I tę podszytą welurem.

Majtek na każdy dzień nowe

Oraz czapkę weź na głowę.

Może płaszcz przeciwdeszczowy

I parasol kolorowy…

I do tego też kalosze

Do walizki spakuj, proszę.

Kilka par skarpetek z wełny…

I już bagaż twój jest pełny!

Nie zapomnij także mapy,

Bo się podróż skończy na tym!

 

Prawda, że zabawny wierszyk ? Czy zapamiętałeś może jakie części garderoby należy zabrać w podróż? To sprawdzenie Twojej pamięci …wymień jak najwięcej elementów.

Mam pomysł ! Ustalmy swój własny Kodeks Małego Podróżnika , na wypadek wakacyjnego wyjazdu …spisz go z kimś dorosłym i wyciągnij w odpowiednim momencie …kiedy nadejdzie czas wyprawy. Oto kilka moich podpowiedzi do Kodeksu, który dedykowany jest dorosłym Podróżnikom 😉

 

KODEKS MAŁEGO PODRÓZNIKA

  1. Przed podróżą smutne miny schowaj do szuflady.
  2. Pokaż mi na mapie gdzie jedziemy i jaką trasę pokonamy.
  3. Opowiadaj mi historie o miejscach i przedmiotach. Nie mów, że to dla mnie za trudne.
  4. Pozwól mi zadawać pytania, dotykać czego tylko się da i jak najrzadziej mów „nie wolno i zostaw to”.
  5. Pamiętaj, że dzieci w czasie podróży lubią: wesoło się bawić, oglądać zwierzęta, wspinać się gdzie się da, chować w zakamarkach, tańczyć na stole, rozwiązywać zagadki i szukać skarbów.
  6. Pamiętaj, że dzieci w czasie podróży nie lubią: siedzieć cicho, słuchać smutnej muzyki, nosić czystych ubrań, zwiedzać nudne muzea, w których niczego nie można dotknąć i robić zdjęć.
  7. Wymyślaj dla mnie i czytaj mi bajki. Pamiętaj, że dzieci lubią i dobre i mroczne charaktery i tylko udają, że boją się wilków, piratów i wilkołaków.
  8. Nie przejmuj się jak czegoś nie chcę zjeść, odrobię te straty w domu po powrocie z podróży.
  9. Pozwól mi kłaść się później spać, siedzieć z Wami do wieczora, a rano jak najdłużej biegać w pidżamie i na bosaka.
  10. Pozwól mi czasem robić zdjęcia Twoim aparatem, zbierać kamienie, liście, muszelki, bilety i inne pamiątki z podróży.

Świetne wytyczne dla dzieci i dorosłych …takie życiowe a przy okazji zabawne 🙂 Cieszmy się czasem wspólnie spędzonym podczas podróży i nie marnujmy ani chwilki.

Gdybyście potrzebowali gotowej wersji tego ważnego kodeksu …udostępniam 😉

kodeks małego podróżnika

A teraz kilka propozycji do wyboru ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych dla Was Kochani :

ĆWICZENIA ODDECHOWE(wyjaśnienie dla rodzica)

Oddychanie jest czynnością bardzo ważną dla poprawnego i prawidłowego mówienia oraz właściwego rozwoju aparatu artykulacyjnego.
Należy rozgraniczyć oddychanie spoczynkowe, podczas którego wykonujemy wdech i wydech nosem, od oddychania w trakcie mówienia, kiedy to wdech wykonujemy głównie ustami, częściowo nosem, a wydychamy ustami lub nosem
w zależności od realizowanych dźwięków mowy.

Przykłady ćwiczeń oddechowych:

  • puszczanie baniek mydlanych
  • przenoszenie skrawków papieru za pomocą rurki
  • przenoszenie kulek styropianowych za pomocą rurki
  • dmuchanie na skrawki waty umieszczonej na nitce
  • dmuchanie na papierowe statki umieszczone na wodzie
  • dmuchanie na kolorowe piórka w taki sposób, aby  jak najdłużej utrzymały się w powietrzu
  • dmuchanie wiatraczków
  • dmuchanie na płomień świecy w taki sposób, aby nie zgasł
  • dmuchanie baloników.

Celem ćwiczeń oddechowych jest przede wszystkim(wyjaśnienie dla rodzica):

  • wyrobienie prawidłowego oddechu przeponowego lub pełnego
  • wyrobienie długiej fazy wydechowej
  • poszerzenie pojemności płuc
  • wyrobienie równomierności siły wydechu
  • nauczenie się ekonomicznego wydatkowania powietrza
  • nabycie umiejętności synchronizowania pauz oddechowych , które są niezbędne dla zaczerpnięcia powietrza w trakcie wypowiedzi.

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

  1. Ćwiczenia żuchwy:
  • opuszczanie żuchwy – spokojnie i powoli opuszczamy żuchwę, staramy się otworzyć jamę ustną jak najszerzej
  • przeżuwanie – wyobrażamy sobie jakbyśmy coś przeżuwali; staramy się łączyć ruch żucia z obniżaniem szczęki dolnej; ważne jest, aby język leżał swobodnie na dnie jamy ustnej
  • przesuwanie żuchwy do przodu i do tyłu.
  1. Ćwiczenia warg:
  • naprzemienne wymawianie samogłosek: u –i
  • parskanie
  • cmokanie
  • nadmuchiwanie policzków
  • ściąganie ust w „dzióbek”, a następnie szeroki uśmiech
  • masaż warg, czyli nadgryzanie górnymi zębami dolnej wargi
    i dolnymi zębami górnej wargi
  • gwizdanie.
  1. Ćwiczenia języka:
  • wysuwanie języka na brodę, a następnie powolne wsuwanie języka do jamy ustnej
  • unoszenie języka w kierunku nosa
  • dotykanie czubkiem języka kącików warg, przy czym wargi są szeroko rozwarte
  • układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język musi leżeć za zębami
  • oblizywanie warg czubkiem języka
  • liczenie czubkiem języka górnych i dolnych zębów
  • dotykanie czubkiem języka do górnej wargi, górnych zębów,
    a następnie dziąseł i przesunięcie nim po podniebieniu w kierunku gardła
  • wybrzuszenie środka języka.
  1. Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
  • język wysunięty z ust –wdychanie i wydychanie powietrza przy szeroko otwartych wargach
  • kaszlemy z językiem wysuniętym z ust
  • wciąganie powietrza przez rurkę
  • chrapanie
  • wymawianie sylab: ku, ko, uku, oko, kuku, koko.

 

Celem ćwiczeń aparatu artykulacyjnego jest(wyjaśnienie dla rodzica):

  • usprawnienie warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego
  • wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów artykulacyjnych w jamie ustnej, niezwykle istotnych dla prawidłowego realizowania dźwięków
  • usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego
  • wyuczenie prawidłowego połykania.

 

Na koniec proponuję posłuchać i pobawić się w rytm nowej piosenki , która mówi oczywiście o podróżach. Oto piosenka  ”Pojedziemy na wycieczkę”

 

Podczas słuchania piosenki pojawia się tekst, można nauczyć się jej słów…jest bardzo rytmiczna. Można też stworzyć własny akompaniament do muzyki na dowolnym przedmiocie z domowych zakamarków….może jakieś naczynia od mamy , garnek i łyżka drewniana ? Miłego dnia i do zobaczenia w piątek :*

Kategorie: Wydarzenia