Witam serdecznie w ostatnim dniu naszej zdalnej edukacji. Za chwilkę WAKACJE!!!
Dziś troszkę luźniejsze propozycje zabaw. ”Esperymenty raz jeszcze” to moja propozycja.
„Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy wiedzą i myśleć tak, jak nikt dotąd nie myślał”
Wiek przedszkolny charakteryzuje naturalna chęć poznawania świata. Dzieci już od najmłodszych lat są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się poprzez działanie, zbierają swoje doświadczenia zaspakajając tym samym zainteresowanie otaczająca rzeczywistością. Jednym ze sposobów zaspokojenia ciekawości dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty. Przyczyniają się one do wszechstronnego rozwoju dziecka. Rozwijają umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego, porównywania, planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomysłów i rozwiązań a tym samym poszerzają horyzonty myślowe małych badaczy. Rozwiązując problem różnymi metodami, dziecko prowokowane jest do wyciągania wniosków, szukania zależności, określania przyczyn i skutków oraz formułowania wniosków. Zabawy badawcze są też świetną okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, stając się tym samym wstępem do zdobywania wiedzy w kolejnych etapach edukacji
Eksperyment „Burza w szklance wody”
Pomoce/składniki: szklanka wypełniona wodą (do 3/4 wysokości), 4 łyżki oleju, barwniki
spożywcze, miska i widelec.
Przygotowanie:
Mieszamy klika kropel barwników w oleju, a następnie przelewamy go do wody. W efekcie
uzyskamy pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.
Opis zjawiska.
Z poprzednich eksperymentów wiemy, że olej ma mniejsza gęstość niż woda
i dlatego pozostaje na powierzchni. A co z kolorowymi kropelkami? Są cięższe od oleju
dlatego opadają, a kiedy toną zaczynają rozpuszczać się w wodzie, co daje niesamowity efekt.
Eksperyment „Barwienie soli”
Pomoce/składniki: 1 kg soli, kolorowa kreda, miseczki, duży talerz lub tacka, słoiczek
z zakrętką.
Przygotowanie:
Na talerzyk lub tackę wsypujemy sól, następnie pocieramy kredą po
rozsypanej soli. Sprawiamy, że przejmuje ona kolor ścieranej kredy. Zabarwioną sól
przesypujemy warstwami do słoiczka tworząc piękną dekorację.
Eksperyment „Magiczny woreczek”
Pomoce/składniki: woreczek strunowy, woda, kilka dobrze naostrzonych ołówków (kredek).
Przygotowanie: do woreczka nalewamy wodę i szczelnie zamykamy. Następnie przebijamy
ołówkami woreczek na wylot.
Opis zjawiska: Ołówki „przechodzą” na wylot woreczka, a woda pozostaje w woreczku.
Dzieje się tak ponieważ w momencie gdy polietylen(woreczek) jest rozdzielany, jego cząstki
zbliżają się
Eksperyment „Tańczące rodzynki”
Pomoce/składniki: szklanka, woda gazowana, rodzynki.
Przygotowanie: Do szklanki z wodą mineralną gazowaną wsypujemy rodzynki. Podziwiamy
teraz ich „taniec”. Klika zostaje na dnie, inne unoszą się ku górze, aby po chwili z powrotem
spadać powoli na dno.
Opis zjawiska: Przyczyną bąbelków w wodzie mineralnej jest gaz, dwutlenek węgla. Zbiera
on się w postaci pęcherzyków na powierzchni rodzynek, dopóki siła wyporu nie będzie na
tyle duża aby je unieść do góry. Na powierzchni wody pęcherzyki pękają a rodzynki opadają
na dno naczynia. I cała zabawa zaczyna się od nowa
A na koniec kilka tanecznych i słonecznych zabaw ruchowych.
”Lekcje tańca dla dzieci” to świetna alternatywa na spędzanie wakacyjnego czasu.
TO JUŻ KONIEC NASZEJ EDUKACJI ZDALNEJ, W TYM ROKU MIELIŚMY WYJĄTKOWĄ SYTUACJĘ ALE DALIŚMY RADĘ !!!