Witajcie Biedroneczki po świątecznej przerwie.
W tym tygodniu będziemy się uczyć o wiosennych powrotach ptaków.
1. „Powroty ptaków” – zabawa ruchowa.
Dziecko staje się ptakiem. Wraca z Afryki, Azji, biega w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy akompaniamencie np. drewnianych łyżek. Podczas przerwy w grze przykuca i odpoczywa przed dalszą podróżą. Dźwięki łyżek są sygnałem do dalszego biegu. Powtarzamy zabawę 3 razy.
2. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej pt. „Ptasia narada”.
Dziecko siada tak aby widziało ilustrację (zamieszczam poniżej). Rodzic czyta opowiadanie.
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!
Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie?
– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, ilustracji.
Rodzic zadaje pytania:
– Od kogo ptaki dostały list?
– Czego się z niego dowiedziały?
– Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
– Opowiedz mi o wyglądzie np. bociana (Rodzic wybiera jeden gatunek ptaka, dziecko stara się opisać go na podstawie ilustracji.
4. „Ptaki na gałęzi” – zabawa ruchowa.
Będą potrzebne” 2 łyżki drewniane, 2-3 sznurki o długości ok 0,5 metra (mogą to być paski bibuły, kawałki wełny itp.)
Rodzic rozkłada na dywanie 2-3 sznurki o długości ok 0,5 metra w większych odstępach od siebie. Następnie gra na łyżkach lub klaszcze. Ptaki fruwają – dziecko biega po pokoju, poruszając rękami tak, jak ptaki skrzydłami. Podczas przerwy w grze i zawołania Rodzica: Ptaki na gałęzi!, dziecko ustawia się przy dowolnym sznurku i kucają. Po chwili odpoczynku zabawa toczy się dalej. Do zabawy może dołączyć się rodzeństwo i Rodzic.
5. „Odgłosy ptaków” – słuchanie odgłosów ptaków
Obok nazwy ptaka umieszczam adres strony internetowej na której można wysłuchać odgłosów.
Bocian: https://www.glosy-ptakow.pl/bocian-bialy/
Skowronek: https://www.glosy-ptakow.pl/skowronek/
Jaskółka dymówka: https://www.glosy-ptakow.pl/dymowka/
Czajka: https://www.glosy-ptakow.pl/czajka/
Wróbel: https://www.glosy-ptakow.pl/wrobel/
Po wysłuchaniu odgłosu wróbla, Rodzic opowiada dziecku, że ptak ten jest ptakiem osiadłym i przez cały rok mieszka w Polsce.
6. Ćwiczenia ortofoniczne.
Rodzic pokazuje sylwetę wybranego ptaka i ustala z dzieckiem jego odgłos, np.: bocian – kle, kle; skowronek – fiju, fiju, jaskółka – ci-wit, ci-wit; czajka – ki-wit, ki-wit; wróbel – ćwir, ćwir. Następnie Rodzic zadaje pytania, a dziecko odpowiada, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki. Przykłady:
– Witam, panie bocianie. (Dziecko odpowiadają: kle, kle, kle).
– Czy zbudował pan już gniazdo? (Kle, kle, kle).
– Czy zjadł już pan śniadanie? (Kle, kle, kle).
7. Karta pracy.
– Dzieci: słuchają nazw ptaków, które przylatują do Polski na wiosnę
– dzielą ich nazwy rytmicznie (na sylaby)
– rysują po śladzie drogę skowronka do gniazda