ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC MAJ 2022 r.
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Mój dom – Polska (od 02.05.22 do 06.05.22) (temat przeniesiony z listopada)
2. Jestem Europejczykiem (od 09.05.22 do 13.05.22)
3. Mieszkańcy łąki (od 16.05.22 do 20.05.22)
4. Rodzina razem się trzyma (od 23.05.22 do 27.05.22)
5. Wspólne zabawy (od 30.05.22 do 03.06.22)
CELE OPERACYJNE:
• rozpoznaje i wyróżnia symbole narodowe
• śpiewa pierwszą zwrotkę hymnu i refren zachowując właściwą postawę
• nazywa stolicę Polski; poznaje najważniejsze zabytki i miejsca w Warszawie
• nazywa Europę jako kontynent, na którym znajduje się Polska
• opisuje symbole Unii Europejskiej
• zna kilka wybranych krajów europejskich
• wie, jak wygląda flaga i godło Ukrainy
• wie, że Ukraina jest sąsiadem Polski, potrafi ją wskazać na mapie
• układa historyjki obrazkowe składające się z 4 elementów i je opowiada
• wymienia charakterystyczne cechy łąki wiosną
• nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące oraz występujące na niej zwierzęta
• wymienia części kwiatu – mniszka lekarskiego
• dostrzega różnorodność w świece przyrody np. barwy, kształty, zapachy
• zna stadium rozwoju motyla
• uczestniczy w opiece nad zwierzętami
• dostrzega symetrię w kształtach owadów
• wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące
• wyjaśnia znaczenia barwy ochronnej w przyrodzie
• wie czym zajmuje się leśniczy
• dostrzega piękno polskiej przyrody
• wymienia zasady zachowania w lesie, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom
• korzysta z aktywności ruchowej na powietrzu
• odpowiednio zachowuje się w miejscu wypoczynku innych osób
• zna sposoby czynnego wypoczynku na powietrzu
• nazywa elementy przyrody nieożywionej – wodę
• eksperymentuje podczas zabaw z wodą i piaskiem
• określa wybrane właściwości fizyczne piasku i wody
• wymienia cechy swojej mamy i swojego taty
• rozpoznaje wartości: miłość, szczęście, szacunek, piękno
• opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje nt rodziców
• śpiewa piosenki, recytuje wiersze, używając odpowiedniej intonacji głosu, gestu i mimiki podczas akademii dla rodziców
• poprawnie tworzy liczbę mnogą wyrazów
• poprawnie używa w mowie spójników łącznych: i, oraz
• mierzy długość za pomocą sznurka, patyka
• mierzy długość krokami, stopa za stopą, dłonią
• układa makaronowe rytmy wg wzoru
• rozpoznaje i nazywa: kwadrat
• rozpoznaje i nazywa tempo: wolniej, szybciej
• gra na bum bum rurkach
• wyzwala aktywność i inwencję twórczą podczas nauki układu tanecznego
• rozwija umiejętność równego wykonywania figur tanecznych
• oddaje nastrój utworu muzycznego w improwizacji ruchowej
• śpiewa piosenkę „M jak mama, t jak tata”
• gra gamę c-dur na dzwonkach diatonicznych
• rytmicznie wykonuje skłony tułowia w lewo i w prawo
• utrzymuje równowagę podczas przejścia po ławeczce
• skacze przez szarfę do przodu i do tyłu
• zbiera szarfę palcami stopy ściągając ją pod pietę (fastryguje materiał) – prawa i lewa stopą
• rozwija zmysł równowagi stojąc przez kilka sekund na jednej nodze
• prawidłowo porusza się na czworakach
• osiąga sprawność (na miarę swoich możliwości): chód, bieg, podskok obunóż i na jednej nodze
• przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wycieczek, integruje się z dziećmi
• wyjaśnia, do czego potrzebujemy ruchu i uzasadnia, dlaczego jest ważny
• wykonuje portrety rodziców pastelami olejnymi
• sprawnie posługuje się przyborami (prawidłowy chwyt, odpowiedni nacisk, precyzyjne ruchy)
• maluje przyrodę w ogrodzie przedszkolnym
• zna, rozumie i przestrzega zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosuje zwroty grzecznościowe, rozwiązuje konflikty
• nawiązuje właściwe relacje rówieśnicze w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwycięża nieśmiałość, rozwija asertywność
• 09.05.22 – Dzień Unii Europejskiej
• 16.05.22 – wycieczka na łąkę
• 23.05.22 – Światowy dzień żółwia
• 26.05.22 – Dzień Mamy i Taty
• 01.06.22 – Dzień Dziecka
• wycieczka na orlik w Sztutowie
• wycieczka do parku linowego w Stegnie
• wycieczka do rezerwatu „Buki Mierzei Wiślanej” oraz na punkt widokowy „Góra Pirata”
• wycieczka nad morze
PIOSENKA DO NAUKI
„M jak mama, t jak tata”
1. Kiedy mama z tatą mają wreszcie dla nas czas,
wtedy co najlepsze dają, bo kochają nas.
Kino, lody, rower, tańce i dni pełne słońca,
I wieczorne przytulańce, którym nie ma końca!
Ref. M jak mama, t jak tata to jest to, co lubię mieć!
Przygód przeżyć na pół świata i następnych tysiąc chcieć!
M jak mama, t jak tata, słowa kwitną niby kwiat.
Wołam siostrę, wołam brata i ruszamy w wielki świat!
2. Więc czekamy z utęsknieniem na te fajne dni,
Gdy od rana już wiadomo, że dziś tylko my!
Tylko dla nas mama, tata, gdzieś tam inne sprawy,
Gry, zabawy, buźki, noski, w bajek świat wyprawy.
Ref. M jak mama, t jak tata…
WIERSZ DO NAUKI
„Kocham i dziękuję” A. Dziechciarczyk
Kocham cię Mamo, kocham cię Tato
i bardzo, bardzo dziękuję Wam za to,
że jestem waszym dzieckiem
i czuję się przy was bezpiecznie.
Dziękuję Mamo za usypianie.
Tato dziękuję za kołysanie.
Za pierwszych kroczków uczenie
i za to, że jestem Waszym marzeniem.
Dziękuję za wycieczki w nieznane,
dziękuję za piosenki śpiewane,
za opiekę w każdej chorobie
też dziękuję Wam powiem.
I głośno powtórzę raz jeszcze,
że Was kocham najmocniej, najwięcej,
że Was kocham po prostu nad życie
to które Wy mnie daliście.