„Żyła raz pewna kropelka wody
Bardzo przyjemnie pośród przyrody
Wypoczywała jak mało który
Czuła się dobrze w łonie natury.
Gdy ludzie tutaj przybyli
Do wody śmieci wrzucili
Okiem swym kropla widziała z bliska
Tych niszczycieli środowiska…”
Jednym z założeń wychowania przedszkolnego jest m.in. aktywne wspierania rozwoju dziecka np. poprzez kontakt z przyrodą. To właśnie dzięki takim zajęciom dostarczamy dzieciom wiele doznań, wrażeń i przeżyć, a co za ty idzie wywołujemy u dzieci chęć aktywnego działania. Bezpośrednie doświadczanie otoczenia przyrodniczego za pomocą kilku zmysłów wywołuje u dziecka w wieku przedszkolnym zdziwienie i nasuwa wiele pytań. Zaspokojeniu tych potrzeb służą przede wszystkim zabawy badawcze i eksperymenty.
To dzięki nim dziecko ma możliwość zrozumienie wszystkimi zmysłami wielu związków zachodzących na ziemi, w powietrzu i wodzie.
W tym tygodniu rozmawialiśmy na temat wody. Dzieci podczas różnych zabaw i zajęć dowiedziały się jak ogromne znaczenie ma woda w przyrodzie. Za pomocą doświadczeń, poznały podstawowe właściwości wody, a tym samym nauczyły się obserwacji przyrody i zjawisk w niej zachodzących. W trakcie różnorodnych doświadczeń poznawały właściwości wody (smak, zapach, kolor), stany skupienia, obieg wody w przyrodzie i jego znaczenie, zjawisko parowania i skraplania, zamarzania i topnienia, pływania i tonięcia przedmiotów. Podczas zajęć plastycznych tworzyły prace, których tematem przewodnim była woda.