TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Chciałbym być matematykiem (01- 05.03.2021)
- Wiemy jak powstaje książka (08-12.03.2021)
- Muzyka jest wszędzie (15-19.03.2021)
- Witaj Wiosno! (22-26.03.2021)
- Wkrótce Wielkanoc (29-02.04.2021)
ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC MARZEC:
- zapoznanie z literą Ł, P, Ż, J: małą i wielką, drukowaną; rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
- zapoznanie z etapami powstawania książki,
- zapoznanie z elementami pogody występującymi w marcu;
- oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich, np. tulipany, nasturcje, lilie; omawianie ich budowy (np. tulipana),
- wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- układanie rymów do podanych słów;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- rozwijanie poczucia rytmu;
- utrwalanie stosowania znaków matematycznych :[<,>,= ] w różnych zadaniach, zabawach;
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9 i 10.
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej,
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- zapoznanie z pojęciem tolerancja w nawiązaniu do dzieci z Zespołem Downa;
- wyrażanie przeżyć i doświadczeń w ekspresji plastycznej; samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej; samodzielne układanie opowiadań,
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- pamięciowe opanowanie utworu literackiego;
- dodawanie i porównywanie liczb w zakresie 10; tworzenie części wspólnej zbiorów
- wypowiadanie się na temat wiersza; piosenki; wysłuchanego opowiadania;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem; uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych; przebywanie na świeżym powietrzu;
- rozwijanie umiejętności interpretowania zdarzeń przedstawionych na obrazkach poprzez historyjki obrazkowe;
- utrwalanie nazw miesięcy i dni tygodnia;
- zapoznanie z wagą szalkową; dz. stosuje określenia: cięższy od, lżejszy od, waży tyle samo
- rozwijanie umiejętności mierzenia długości,
- rozwijanie umiejętności mierzenia objętości.
- nauka tańca trojak;
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków, spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
- wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy obrazkami,
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
- nauka piosenki: Wiosna w błękitnej sukience
- nauka wiersza: Wiersz Marii Kownackiej Marzanna.
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych,. związanych ze świętem Wielkanocy,
- praca indywidualna z dziećmi: ćwiczenia słuchu fonematycznego; ćwiczenia w głoskowaniu wyrazów; ćwiczenia małej motoryki; nauka wiązania obuwia
WAŻNE WYDARZENIA:
08.03.2021-Dzień kobiet- Księżniczki małe i duże
21.03.2021-Światowy Dzień Zespołu Downa – ubieramy kolorowe skarpetki
22.03.2021- Powitanie Wiosny- Dzień Zielony- ubieramy się na zielono
WIERSZ DO NAUKI NA MIESIĄC MARZEC:
Wiersz Marii Kownackiej Marzanna.
Słomiany chochole, związany powrozem,
dość nas namęczyłeś i śniegiem, i mrozem!
Marzanko!… Marzanko!… Zimy koleżanko!
Do widzenia łyżwom i nartom, i sankom!
Wędrujemy z tobą do głębokiej wody…
Utopimy ciebie – niech już spłyną lody!
Już wiosenne słonko wzbija się po niebie,
w tej wezbranej rzece utopimy ciebie!
Marzanno!… Marzanno!… Ty zimowa panno!
Już się wiosna budzi gwiazdeczką zaranną!
NAUKA PIOSENKI Wiosna w błękitnej sukience
Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.
ref: Wiosna buja w obłokach…