TEMATY KOMPLEKSOWE
1. MOJA OJCZYZNA
2. POZNAJEMY KRAKÓW
3. ŚWIĘTO RODZICÓW
4. ŁĄKA W MAJU
5. NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
Wiersz i piosenka dla mamy i taty z okazji Waszego święta – do nauki w przedszkolu.
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
– nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej, śpiewa refren polskiego hymnu,
– stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku;
– wypowiada się na temat obchodów Dnia Flagi,
– wyjaśnia znaczenie słowa stolica, podaje jej nazwę i opisuje herb Warszawy,
– wymienia ważne i charakterystyczne miejsca znajdujące się w Warszawie,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– sprawnie liczy obiekty w zakresie 6 i więcej,
– wyjaśnia, jaka zabudowa jest charakterystyczna dla dużego miasta,
– wykonuje układ ruchowy do piosenki,
– reaguje na umówione sygnały,
– wskazuje położenie Polski na mapie Europy i podaje niektóre nazwy państw sąsiadujących z Polską,
– opisuje symbole Unii Europejskiej, koloruje rysunek flagi Unii Europejskiej,
– wymienia polskie symbole narodowe i podaje ich charakterystyczne cechy,
– maluje farbami na podkładzie z kaszy jęczmiennej,
– opis – opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje na temat rodziców,
– wym – wymienia cechy swojej mamy i swojego taty,
– wyko – wykonuje portrety rodziców pastelami olejnymi.
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– układa zdania do obrazków, kończy rozpoczęte zdania,
– wypowiada zdanie w podanym rytmie,
– opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny; wymienia nazwy zabaw, w które można się bawić z rodzicami w domu i poza nim,
– rozwiązuje proste zadania matematyczne
– formułuje pełne zdanie, łącząc czasownik z rzeczownikiem,
– wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wspólnych zabaw, okazuje swoim rodzicom miłość i szacunek,
– podaje przykłady niespodzianek dla rodziców; wymienia czynności, w których wykonywaniu może pomóc mamie i tacie,
– tworzy formę przestrzenną: skleja rulon, wycina i przykleja elementy, zawiązuje wstążkę,
– śpiewa piosenki, recytuje wiersze, używając odpowiedniej intonacji głosu, gestu i mimiki.
– zna zabytki Krakowa
– słucha hejnału z Wieży Mariackiej
– uważnie słucha legend związanych z miastem Kraków
– zaznacza Kraków na mapie Polski
– ogląda, wącha kwiaty, słucha różnych odgłosów na łące, opisuje swoje wrażenia
– wymienia charakterystyczne cechy łąki wiosną
– nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, nazywa występujące na niej zwierzęta
– wymienia części kwiatu
– rozpoznaje i nazywa kwiaty występujące na łące
– dostrzega symetrię w kształtach owadów
– wyjaśnia pojęcie owady
– wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt
– wypowiada się na temat zjawiska tęczy, wymienia kolory występujące w tęczy
– odgaduje, skąd pochodzą przedstawione na zdjęciach dzieci; opisuje ich wygląd,
– wymienia prawa dziecka,
– z zainteresowaniem słucha informacji o innych kulturach,
– wykonuje pracę plastyczną na zadany temat za pomocą techniki kropkowanie.
– odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania, słucha z zainteresowaniem ciekawostek na temat kultury arabskiej,
– wypowiada się z szacunkiem o dzieciach innych ras,
– wyjaśnia pojęcia: tolerancja, akceptacja; podaje przykłady właściwego zachowania się wobec innych.