TEMATY KOMPLEKSOWE NA  MIESIĄC  PAŹDZIERNIK:

 

  1. Jesienią sady się rumienią – realizowany od 10.2020 do09.10.2020
  2. Jesień na działce – realizowany od 10.2020 do 16.10.2020
  3. O sobie samym – realizowany od 10.2020 do 23.10.2020
  4. Widzimy, słyszymy, czujemy (nasze zmysły)– realizowany od 10.2020 do 30.10.2020

ZALECANE WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:

Aktywności dziecka:

  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
  • wyodrębnianie w słowach sylab, dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń,
  • posługiwanie się poprawną mową,
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat,
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
  • rozpoznawanie poznanych liter;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
  • rozwijanie koordynacji ruchowej,
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki),
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze,
  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne, samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego, tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą.
  • szukanie kompromisu w spornych sprawach, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach ,
  • ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny,
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku,
  • dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku,
  • wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka,
  • nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły,
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.,
  • rozpoznawanie cyfr; nauka tworzenia zbiorów; tworzenie zbiorów np. owoców; darów jesieni
  • poznanie wybranych roślin zielnych, np.: wrotyczu, rumianku, mniszka lekarskiego, i ich znaczenia dla ludzi (herbaty, syropy, preparaty kosmetyczne),
  • porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy– głośny.

WIERSZ DO NAUKI NA PAŹDZIERNIK:

Wiersz Marii Kownackiej W spiżarni

W spiżarni na półkach

zapasów bez liku.

Są dżemy, kompoty,

złoty miód w słoiku.

I cebula w wiankach,

i grzyby suszone,

są główki kapusty,

ogórki kiszone.

A gdy będzie w zimie

tęgi mróz na dworze

zapachnie nam lato

gdy słoik otworzę.

PIOSENKA DO NAUKI NA PAŹDZIERNIK:

Śpiewające Brzdące – Pięć Zmysłów 

Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Oko widzi, patrzy w koło
Czy jest smutno, czy wesoło ?
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Ucho słucha, nasłuchuje
Co usłyszy to notuje
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Nos wywącha zapach wszelki
I ten piękny i ten średni.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Język smaki podpowiada
Pyszna każda jego rada.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Ręka dotknąć wszystko musi
Czasem nawet się ubrudzi.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Kategorie: Motylki 2020

Skip to content