Środa: Cele: Dziecko: nazywa elementy przyrody nieożywionej :gleba; zapoznaje się z różnymi rodzajami gleb: zna właściwości gliny, piasku i próchnicy; potrafi samodzielnie działać; posiada postawę badacza (wnikliwa obserwacja, koncentracja uwagi);
Dzisiaj będziemy badać i opisywać właściwości gleby. Jaki ma kolor? Jaki ma kształt ? Czy ma zapach? Czy gleba z piaskownicy jest taka sama jak z ogrodu, pola, łąki?
Kochane dzieci proszę abyście z rodzicami wybrali się na spacer. Weźcie ze sobą 2/3 pojemniki i łopatkę –mogą być słoiczki. Spróbujcie w czasie spaceru nabrać glebę z piaskownicy, może z ogrodu albo pola. Porównajcie ją ze sobą. Czy jest taka sama? Czym różnią się od siebie przyniesione przez was gleby?
-Teraz sprawdźcie przepuszczalność i nasiąkliwość gleby. Umieszczamy próbki gleby w lejkach opartych na słoikach, a następnie wlewamy do każdego lejka odmierzoną taką samą ilość wody np. pół szklanki. Teraz obserwujemy czy woda szybko przepływa. Zwracamy uwagę na ilość przefiltrowanej wody.
-Czy w glebie jest powietrze?
Zalewając próbki gleby jednakową ilością wody- obserwujemy, czy z gleby zalanej wodą wydobywają się pęcherzyki powietrza?
Dopowiada rodzic: Gleba nazywana jest ziemią. Są różne rodzaje gleby np. : piasek, glina, próchnica. Czy ziemia jest bardziej żyzna czy mniej właśnie decyduje o tym jej przewiewność – ilość powietrza. Na żyznej ziemi w ogrodzie urosną np. piękne, duże dorodne warzywa a na polu pszenica, jęczmień…
A teraz poćwiczymy umiejętność porównywania wielkości i określania cech przedmiotów.
Zadanie dla dziecka: Pokoloruj najniższe drzewo, największego motyla, najwyższy dom, najdłuższą dżdżownicę, największego ślimaka. Zastanów się i powiedz rodzicowi co z obrazka znajdziesz w glebie? A kogo spotkasz na łące?