Witam Was Serdecznie. 

Zadania na dzisiaj:

  1. Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia. Cel: poznawanie zjawiska powstawania dnia i nocy. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca) – Jak powstają dzień i noc.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,                                               – Dobranoc! – wołam.
wielka, okrągła jak balonik.                                                              – Dzień dobry! – wołam,
Z tej strony – Słońce mnie opromienia,                                        to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
a z tamtej – nocy cień przesłonił.                                                     A oprócz tego wciąż, bez końca,
Gdy jedna strona jest oświetlona,                                                    muszę się kręcić wokół Słońca.
to zaciemniona jest druga strona.                                                   Nigdyście jeszcze nie widzieli
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,                                                      takiej olbrzymiej karuzeli!
a spać się kładą Amerykanie.                                                              Bo trzeba mi całego roku,
Właśnie!                                                                                                     ażeby Słońce obiec wokół.
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

Proszę rodziców o wyjaśnianie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje
24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

  1. Słuchanie piosenki Ziemia – zielona wyspa (sł. Halina Cenarska, muz. Andrzej Nowak). Nauka piosenki metodą ze słuchu (poniżej zamieszczam link do piosenki).Rozmowa na temat tekstu piosenki, wypowiedzi dzieci o tym, co można spotkać na Ziemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.

    – Zabawa przy piosence.  Próba instrumentacji refrenu piosenki Ziemia – zielona wyspa (z wykorzystaniem metalowych przedmiotów). Nauka piosenki metodą ze słuchu.

    https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs

  2. Karta pracy, cz. 3, nr 76.
    − Przeczytajcie z Rodzicem  podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy.
    Naklejcie je w odpowiednich miejscach.
    − Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.
  3. Ciekawostka: Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972).
    Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano).
    Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
Kategorie: Motylki 2020