Dzień dobry dzieci, aby się dowiedzieć o czym będziemy dziś rozmawiać rozwiążcie zagadkę:

Co buduje każdy ptak, by chować pisklęta,
a tylko kukułka o tym nie pamięta?               (gniazdo)

1. Rozwijanie sprawności manualnej – „Kukułcze jajeczka”
Na początek wraz z rodzicami przygotujcie sobie pomoce, które potrzebne Wam będą do dzisiejszych zajęć. Poproście rodziców by narysowali Wam kontury jajeczek jednakowej wielkości (5 jajeczek dużych i 5 małych). Dzieci waszym zadaniem będzie je samodzielnie wyciąć. I odłożyć do pudełeczka tak by nie zginęły. Za chwilę przyjdzie czas na ich wykorzystanie.

2. „Ptaki – do gniazd” – zabawa ruchowa.
Będą potrzebne małe obręcze ewentualnie mały ręcznik.
Obręcz (ręcznik) to gniazdo. Dziecko kładzie je w wybranym miejscu na dywanie. Następnie biega swobodnie, naśladując lot ptaka. Na zawołanie: Do gniazda! Dziecko wraca do obręczy (na ręcznik).

3. „ Kukułka”- ciekawostki
Poproście rodziców, aby odczytali wam najważniejsze informacje o kukułce:
Kukułka jest ptakiem wędrownym. Zimuje w Afryce. Do Polski przylatuje na przełomie kwietnia i maja. Zjada owady, szczególnie gąsienice. Kukułka nie buduje gniazd. Swoje jaja podrzuca do gniazd innych ptaków. Obserwuje się także zwyczaj wyrzucania przez kukułkę jajek innych ptaków z ich gniazd.

4. Zabawy matematyczne
a) Zabawa matematyczno-słuchowa „Słyszę i liczę”
– Rodzic wrzuca do kubka (garnka) kilka guzików (klocków itp.) (po kolei, żeby było słychać stuknięcie) w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Dziecko mówi ile jest guzików w kubku. W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka guziki i liczy.
– Powtarzamy zabawę, ale tym razem dziecko ma zamknięte oczy.

b) Przygotujcie wycięte wcześniej jajeczka. Podzielcie się nimi z rodzicami. Rodzic bierze duże jajka a Wy małe.
– Rodzic kładziesz swoje duże jajka w linii, a dziecko układa swoje małe jajka pod tymi dużymi. Prosimy, aby dziecko policzyło duże a potem małe jajka. Zapytaj: ile ich jest? Czy są tej samej wielkości? Dopilnuj by dziecko używało określeń: mniejsze, większe, tyle samo.
Następnie rodzic układa kilka dużych jajek a dziecko musi je przeliczyć i ułożyć tyle samo swoich (małych) jajek.

c) Dziecko układa rytm (powtarzalność) z dwóch wielkości jajek (duże jajko – małe jajko- duże -małe itd.) Rodzic może pomóc rozpoczynając rytm i nadzorując pracę dziecka. Zapytaj dziecko czy pamięta czym różnią się od siebie jajeczka (wielkością).

d) Rodzic kładzie przed dzieckiem kolorowe jajka, różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest nazwać kolory jajek i ułożyć je od najmniejszego do największego. Pytamy: które jajko jest największe? Które najmniejsze? (dziecko ma podać koloru jajka, nie pokazywać palcem). Następnie mieszamy jajka i teraz dziecko układa je od największego do najmniejszego.

e) Przyjrzyj się obrazkom, na których znajduje się kilka ptakow z ich jajkami. Rodzic pyta: jak nazywają się te ptaki?  który ptak ma największe jajko? który najmniejsze? itp. 

5. Zestaw zabaw ruchowych
a) Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki.
Dziecko nasłuchują, ile razy R. zakuka. Następnie tyle samo razy wykonuje ustalone przez R. ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż…
b) Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają.
Dziecko biega w jednym kierunku, w rytmie uderzeń przez rodzica w dłonie. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się, wyciąga ręce do góry i delikatnie nimi macha.
c) Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda.
Dziecko jest ptakiem. Otrzymuje od R. małą obręcz (gniazdko). Kładzie obręcz przed sobą, staje w rozkroku i buduje gniazdo, wykonuje skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do obręczy. Następnie dziecko maszeruje po kole w pokoju.
d) Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.
Dziecko maszerują po pokoju. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymuje się i wykonuje przysiad. Powoli prostuje się i wspina na palce. R. powtarza zabawę kilka razy.
e) Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda.
R. układa na podłodze koło – gniazdo np. z szalika, skakanki lub hula hop. Dziecko swobodnie biega po pokoju w jednym kierunku. Na zawołanie: Do gniazda! – staje przed gniazdem i wykonuje skok obunóż – wskakuje do koła.
f) Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.
Dziecko leży na plecach, kładzie piórko na klatce piersiowej – wykonuje wdech nosem, wydech ustami.

6. Karta pracy

Skip to content