TO JUŻ KOLEJNY MODUŁ PROJEKTU ,,MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY, W KTÓRYM WZIĘŁY UDZIAŁ ,,MOTYLKI”.
Moduł ten realizowany był w dniach od 25 kwietnia do 5 maja. Wykonaliśmy kilka zadań:
Zadanie 1. Zorganizowanie misiowego kącika czytelniczego ,,Biblioteka”
Kącik zorganizowaliśmy w oparciu o publikacje z prywatnych biblioteczek dzieci – dzieci przyniosły swoje książeczki do przedszkola i wypożyczają je na takich samych zasadach, jak wypożycza się książki z biblioteki. Każde dziecko ma swoją kartę czytelnika na której nauczyciel zapisuje datę wypożyczenia książki i tytuł oraz datę zwrotu książki do naszej biblioteczki. Nauczyciel również czyta dzieciom książeczki podczas odpoczynku po obiedzie.
Zadanie 2. Stworzenie rankingu dziecięcych hitów
Wspólnie wybraliśmy publikacje, które w opinii dzieci są najciekawsze/najczęściej czytane/najatrakcyjniejsze. Wyboru dokonaliśmy z książek znanych dzieciom z przedszkola i z kącika ,,Biblioteka” i czytanych w trakcie realizacji modułu. Dzieci stworzyły ranking, układając przy wybranej publikacji piłeczki. Ranking wygrała książka:
,,WIEWIÓRKI, KTÓRE NIE CHCIAŁY SIĘ DZIELIĆ”
Zadanie 3. Jak powstaje książka?
Poznaliśmy też proces powstawania książki w oparciu o film edukacyjny „Jak powstaje książka?” przygotowany przez Bibliotekę Pedagogiczną w Sieradzu.
Zadanie 4. „Tak czy nie?” – zabawa dydaktyczna
Wzięliśmy udział w zabawie dydaktycznej ,,Tak czy nie?” Nauczyciel czytał pytania, gdy zdanie było prawdziwe – dzieci wstawały na TAK, gdy fałszywe – siadały na NIE.
• Gdy chcemy kupić książkę, idziemy do księgarni.
• Książka jest ciekawsza, gdy malujemy w niej swoje obrazki.
• Osoba, która drukuje książki, to kolejarz.
• Książki oglądamy, przekładając kartki brudnymi rączkami.
• Książka ma kartki z papieru, z których można zaginać rogi.
• Ilustrator tworzy ilustracje do książek.
• Książka jest ciekawsza, gdy malujemy w niej swoje obrazki.
• W księgarni możemy kupić książeczki.
Zadanie 5. Tworzenie „Misiowego Bajarza”
Stworzyliśmy również książeczkę ,,Misiowy Bajarz”. Do jej napisania wykorzystaliśmy karty przygotowane przez panią Karolinę Ząbczyk. Misiową książeczkę napisaliśmy i zilustrowaliśmy z wykorzystaniem metody storyline. Podstawę zajęć prowadzonych tą metodą stanowi fabuła, czyli historyjka. Jest ona wstępem i pretekstem do właściwych zajęć. Z nią związana jest najważniejsza: aktywność dzieci. Przez kilka kolejnych dni dzieci poznawały fragmenty historyjki. Po każdym wysłuchanym epizodzie odbyła się rozmowa prowadzona w oparciu o przygotowane przez nauczyciela pytania kluczowe. Podsumowaniem była aktywność dzieci czyli zadania praktyczne związane z danym epizodem np. pantomima. Potem wymyśliliśmy własne opowiadanie. Dzieci z pomocą nauczyciela układały zdania, które następnie ilustrowały. Każde dziecko zilustrowało jedno zdanie. Tak powstał ,,Misiowy Bajarz”.